Saturday 28 September 2013

KAHWIN MUDA

Kahwin muda menjadi trend pada masa kini, mungkin generasi pada masa sekarang yang lebih cenderung ke arah cara Islamik sebagai suatu pendekatan untuk memudahkan mereka bergaul  dengan cara yang halal mengikut sunnah ditambah pula dengan pengaruh daripada media sosial yang turut menyumbang ke arah keinginan untuk berkahwin muda.

Hal ini demikian kerana, arus media sosial membawa tarikan besar dalam hidup anak muda melihatkan melalui idola, blogger dan rakan-rakan facebook mereka yang berkahwin awal, turut dipaparkan melalui post-post dalam facebook dan blog beserta gambar-gambar menonjolkan kemesraan, kebahagiaan yang dikecapi mereka setelah bergelar suami isteri.

Namun,  persiapan utama yang perlu dibekalkan bagi bakal pasangan suami isteri muda adalah matang dan sabar dalam menempuh alam perkahwinan kerana Imam Ghazali pernah berkata tempoh yang paling lama manisnya merasa bulan madu perkahwinan itu adalah selama 6 bulan. Sabar apabila berdepan dengan masalah. Contohnya, masalah kewangan yang merupakan salah satu punca utama penceraian.

Alam berumah tangga ini bukan hanya sekadar untuk berseronok malah meletakkan seseorang itu untuk memikul beban tanggungjawab dengan niat untuk membina sebuah institusi keluarga berlandaskan syariat Islam. Bukan mudah untuk membina ikatan perkahwinan yang membabitkan  pasangan suami isteri perlu sedar mereka perlu...
  • bijak menguruskan kewangan dan perbelanjaan. Jika kewangan belum kukuh dinasihatkan agar membuat perancangan keluarga kerana kos sara hidup semakin tinggi.
  • bijak menguruskan masa, dan komitmen; Suami isteri perlu bertolak ansur dalam mengemudi bahtera rumah tangga kerana sesetengah pasangan muda yang masih belajar terpaksa menangguhkan sementara pengajian mereka kerana kekangan masa untuk mengasuh anak dan tidak mampu untuk mampu untuk membahagikan masa antara pelajaran ataupun tugas dan hal rumah tangga.
  • banyak berkorban; masa bersuka ria bersama rakan-rakan terhad kerana banyak dihabiskan dengan keluarga.  
  • berkahwin bukan sahaja dengan pasangan kita sahaja malah diibaratkan berkahwin dengan keluarganya.  # doalah semoga dia datang dari keluarga baik-baik.
  • matang dalam mengendalikan hal rumah tangga dan membuat keputusan bagi menyelesaikan masalah.  
Maka,  setiap pasangan perlu membuat persediaan dari segi mental dan fizikal sebelum ke gerbang perkahwinan yang penuh dengan cabaran.

#http://arahhidup.wordpress.com/2013/04/

1 comment: