Wednesday 23 October 2013

NASIB GOLONGAN PERTENGAHAN

BR1M, bantuan perumahan, bantuan kewangan daripada Yayasan Kebajikan Negara,Pelbagai bentuk program dan bantuan sering diberikan kepada golongan miskin dan berpendapatan rendah. Memang benar, golongan miskin harus dibantu namun bagaimana dengan nasib golongan pertengahan?

BR1M diberikan kepada berpendapatan RM3000 ke bawah. Jika seseorang itu pendapatannya hanya melebihi sedikit dari aras RM3000 secara automatik dikategorikan sebagai golongan pertengahan sudah tentu tidak dapat menikmati apa-apa bantuan. Golongan pertengahan pastinya merasai sedikit kesusahan terutamanya yang tinggal di kawasan bandar dan mempunyai anak-anak yang ramai masih menuntut di sekolah.

Bebanan semakin terasa dan menyesakkan apabila kerajaan mengurangkan subsidi, menaikkan harga minyak petrol. Secara tidak langsung, barang-barang keperluan seperti tepung, gula  turut meningkat. Lantaran itu, membuatkan kos sara hidup semakin tinggi. Golongan pertengahan juga turut bersama golongan miskin berdikit-dikit membelanjakan wang.



No comments:

Post a Comment